Voor de BTW-aangifte van een eenmanszaak bezorgt u de verkoop- en aankoopfacturen aan ons. Dit zijn de uitgereikte en inkomende facturen van de desbetreffende maand of het kwartaal. Werkt u met een dagontvangstenboekbezorg ons dat dan ook. 

Dezelfde documenten hebben we nodig voor de BTW-aangifte van een vennootschap. Bovendien bezorgt u ons uw financiële documenten zoals de uittreksels van alle bedrijfsrekeningen en de uitgavenstaten van uw bedrijfskredietkaarten. Heeft u een kasboekdan dient u dit ook met ons te delen. 

Als zelfstandige heeft u de mogelijkheid om bepaalde kosten en investeringen in te brengen. Welke beroepskosten dat zijn, hangt af van de sector waarin u werkt. Hieronder vindt u de meest voorkomende uitgaven die u kunt aftrekken van uw belastingen. 

  • De huur van een kantoor, winkel of magazijn 
  • Kantoorkosten zoals telecommunicatie, drukwerk, kantoorbenodigdheden, vakliteratuur, hardware, inrichting… 
  • Autokosten en kilometervergoeding 
  • Representatie, reis-, onthaal- en restaurantkosten 
  • Opleidingen 

Let op: niet alle kosten zijn voor 100% aftrekbaar en voor alle regels gelden ook uitzonderingen. Wilt u weten welke voorwaarden en voordelen voor u van toepassing zijn? Neem dan vrijblijvend contact op met ons kantoor.  

Het komt geregeld voor dat boekhouders veel tijd nodig hebben om alle administratie te verzamelen. Dit hebben zij niet altijd in de hand en hangt ook af van de medewerking van de klant. Over welke tijdrovende taken hebben we het dan juist? En waar maakt u het verschil? Enkele tips: 

  • Geef al uw documentatie en facturatie op tijd aan ons door 
  • Vermijd dubbele facturen 
  • Beperk uw privé facturen 
  • Noteer bij bepaalde facturen of het een kost- of handelsgoed is 
  • Laat ons ook weten welke zaken u betaalde met VISA
  • Houd contante betalingen bij en noteer ze in een kasboek 
  • Breng niet alles op het laatste moment binnen 

Onze digitale boekhouding helpt ons aardig op weg om orde te scheppen in al onze dossiers. We zeulen niet meer met verschillende mappen en onze kasten puilen niet uit van papierwerk. Al uw gegevens staan overzichtelijk en veilig op onze server, waar u ze 24/7 kan raadplegen. Houdt u wel rekening met bovenstaande puntjes om de volledigheid en correctheid van uw dossier te garanderen? 

In welke structuur start u uw bedrijf best op? Dat hangt onder andere af van de aard van uw activiteiten, uw zakenpartners en uw startkapitaal. 

Een eenmanszaak richt u relatief snel op zonder minimumkapitaal, een eenvoudige boekhouding volstaat en de naam zegt het zelf: u hebt geen businesspartner nodig. 

Het is de meest eenvoudige manier om een zaak te beginnen. Maar laat u niet misleiden. Het grote nadeel van een eenmanszaak is de persoonlijke aansprakelijkheid. De inkomsten worden belast in uw personenbelasting en u staat zelf in voor alle risico’s. Gaat het bedrijf failliet? Dan tast u dus in eigen buidel. 

kunt ook het andere pad inslaan en kiezen voor een vennootschap. Daar bent u beperkt aansprakelijk en stelt u zich minder bloot aan financiële risico’s. Daarnaast is het fiscale statuut voordeliger dan bij een eenmanszaak. Bij de opstart dient u echter te beschikken over een aanzienlijk startkapitaal en tijdens de procedure doorzwemt u een heleboel boekhoudkundige en administratieve verplichtingen. In een vennootschap bent u bovendien onderworpen aan een vaste regelgeving waardoor u minder flexibel opereert. 

Ga na welke vennootschapsvorm het best bij uw toekomstige zaak past. Bij Malpertuus Accounting geven we u graag professioneel advies! 

Kriebelt het om zelf een zaak op te richten, en zijn uw wilde plannen ook wel realistisch? Wij moedigen ondernemingszin aan en staan op de eerste rij om te zien hoe u uw droom verwezenlijkt. Maar we wijzen u graag op de valkuilen, zodat u er zeker niet onbezonnen invliegt. Vermijd beginnersfouten, maak een onderbouwd ondernemingsplan en wees u bewust van wat ‘zaken doen’ inhoudt. 

Uw slaagkansen nemen aanzienlijk toe als u het advies van experten opvolgt. Laat u ondersteunen bij het opmaken van een financieel plan en denk na over uw afzetmarkt en potentiële klanten. Malpertuus Accounting berekent hoeveel omzet u moet halen om een winstgevend bedrijf te runnen. Sta stil bij de prijs van uw product of diensten, de risico’s die ermee gepaard gaan en hoe u zich wilt profileren. 

Bent u niet zeker van uw stuk? Malpertuus Accounting is specialist in het begeleiden en opstarten van nieuwe ondernemingen. Maak vrijblijvend een afspraak en we bespreken uw idee tot in de kleinste details. 

heeft u nog vragen?

laat het ons weten
Om je gebruikservaring te verbeteren maken we gebruik van cookies. Door onze site te gebruiken ga je akkoord met deze cookies? Geen probleem!